תאריך: 24.10.2013
הישראלי הממוצע מוזיל כיום מכיסו כ – 260 שקלים חדשים בכל חודש עבור מנוי בטלוויזיה ב"יס" או ב"הוט". למרות התקוות על כניסת גורמים מתחרים בעלי משמעות לשוק, נראה כי הדרך למהפך עודנה ארוכה.
מאת - תשווה לי
מחסור בתחרות
שוק הטלוויזיה הישראלי סובל ממחסור בתחרות, המהווה גורם ישיר לרמת המחירים
הגבוהה של שתי החברות השולטות בשוק. כניסתו של הגורם המתחרה, "עידן פלוס",
איננה יוצרת את המהפך המקווה ואיננה מביאה לשינוי משמעותי במחירי השוק,
וזאת בשל הטווח המצומצם של התכנים שהוא כולל. בעידן פלוס לא קיים בינתיים מערך
המסוגל לשדר HD, והוא כולל כיום שישה ערוצים בלבד.
בתחילת שנת 2014 אמור מערך עידן פלוס להתרחב, אולם הנושא נתון לדיונים ולהתלבטויות
רבות לגבי הגורם המפעיל ולגבי היבטים אחרים, מה שמאט את התהליך ולא מאפשר למערך
עידן פלוס להפוך לפקטור מהותי בתחרות בין ספקיות התוכן בישראל ולהוזיל את תעריפי
המחירים באופן משמעותי.
החיים הטובים של האירופאים
בכל הנוגע לטלוויזיה, משתלם בהחלט להיות אירופאי. בהתאם לנתונים של חברת OBS,
חברת מחקר המדיה האירופאית, בסוף השנה שעברה עמד מספר הערוצים הזמינים
ברשתות ה DDT במדינות האיחוד האירופי על 456 ערוצים חינמיים, 529 ערוצים בתשלום,
ולמעלה מ – 1000 ערוצים אזוריים ומקומיים. בבריטניה קיימים 71 ערוצים חינמיים ב -DDT,
ושמונה ערוצים נוספים בתשלום. בצרפת 32 ערוצים חינמיים ותשעה ערוצים אחרים בתשלום,
ובאיטליה 67 ערוצים חינמיים ב -DDT, ו- 51 ערוצים נוספים בתשלום. על פי הנתונים,
במקביל לעלייה הניכרת במספר ערוצי ה - DDT הכרוכים בתשלום, עלה באופן משמעותי
מספר המדינות המספקות ערוצי HD על גבי פלטפורמות DDT.
ומה לגבי העלות החודשית ?
התשלום בישראל בגין טלוויזיה רב ערוצית הינו בסביבות ה- 60 דולר לעומת אנגליה
ששם העלות נעה סביב ה- 25 דולר שלא נדבר על ארה"ב ששם התשלום סביב ה-15 דולר ,
כך שללא כל ספק הפערים הם גדולים ומשמעותיים.
יש לציין שמרבית חברות הכבלים מחו"ל מורשות לשדר פרסומות מסחריות בניגוד לחברות
בישראל יס והוט שאינן יכולות.
יחד עם זאת היחיד שיש ביכולתו לבצע רפורמה בעניין זה הוא שר התקשורת שמקדם את נושא עידן פלוס ,
אך עדיין לא מקבלים צרכני הטלוויזיה את הבשורה הכלכלית לה ציפו .