תאריך: 11.10.2012
כיצד הפכו הרשתות החברתיות באינטרנט לפלטפורמה שיווקית מובילה ?
מאת - מערכת "תשווה לי"
הרשתות החברתיות, אלה שהכרנו אותן בתחילת דרכן כאפליקציה חביבה המשמשת
למפגש חברים וירטואלי, לשיתוף הגיגים או תמונות מהטיול האחרון בהודו, מסיבת
יום הולדת או חתונה של החברים, הפכה בשנים האחרונות לבמה מרכזית בעולם
השיווק האינטרנטי,וכוחה אפילו הולך וגובר.
בעלי אתרי אינטרנט רבים מרגישים ומבינים את הצורך בבמה שיווקית בעלת כוח שאינו ניתן לוויכוח,
וממהרים להקים דף עסקי בפייסבוק, בטוויטר, בדה מארקר קפה ועוד.
הפייסבוק הוא ללא ספק הדוגמה הבולטת ביותר של הפיכת האינטרנט לכלי שאינו רק חברתי
אלא גם פרסומי, שיווקי, ומאפשר הגדלת מספר הלקוחות הפוטנציאליים בעלות אפסית ובמימדים
שלא הכרנו קודם לכן בשום ערוץ שיווקי אחר. איך זה קרה? ומהו סוד ההצלחה של הרשתות החברתיות?
מכתב בבקבוק
משחר ההסטוריה היה צורך בהעברת מסרים. העבירו אותם באמצעות מדורות שהודלקו
על גבעות גבוהות, באמצעות רץ שתפקידו היה להעביר מסר ממקום למקום, ובהמשך אגרות, שלטים, ועוד.
טרם פריצתו של האינטרנט לתודעת המפרסמים, היתה המדיה הכתובה כלי שיווקי יעיל וחזק,
המהווה גם היום אמצעי פרסום ושיווק לחברות ועסקים רבים.
הכוונה היא לאמצעים כגון עתונות מודפסת, טלויזיה, רדיו, שלטי חוצות וכדומה.
בעשור האחרון חל מפנה של ממש בתודעת המפרסמים: אלו, גילו את כוחו של האינטרנט
כאמצעי להפצת מסרים שיווקיים בעלויות נמוכות להפליא ועם סיכוי של ממש להגיע למספר
רב ביותר של לקוחות פוטנציאליים.
חנויות וירטואליות ואתרי מכירה למיניהם גילו את היתרון העצום שיש באינטרנט למכירה של ממש-
האינטרנט פתוח כל היום וכל הלילה, בשבתות וחגים, אין צורך בתשלום עבור חנות פיסית של ממש,
הכוללת שכירות וכוח אדם שימכור את הסחורה, ולגולש ניתנת האפשרות לרכוש מוצרים בכל
שעה שתעלה על רוחו, בנוחות ובבטחה.
כמותם, גם אתרי אינטרנט שאינם עוסקים במכירה ישירה גילו את הפוטנציאל הטמון בהקמת אתר-
באינטרנט כל בעל עסק, גם הקטן ביותר יכול להציג את עצמו כמעצמה,
פיתוח האפליקציות השונות מאפשרות העברת מסרים גם באמצעות תמונה, אודיו ווידאו,
ולפורטלים הגדולים יש גם כוח אדם המספק מענה של ממש לשאלות גולשים ובזמן אמת.
כל זאת בעלויות נמוכות בהרבה מאמצעי שיווק ופרסום אחרים, ועם האפשרות להגיע למספר רב
של צרכנים, קיימים, או פוטנציאליים.
זה היה רק עניין של זמן עד שהפעילות האינטרנטית תתרחב עוד יותר, ותגלוש גם
למחוזות נוספים באינטרנט, כמו למשל הבלוגים, והרשתות החברתיות.
רשתות מסועפות
הרשתות החברתיות, ובראשן הפייסבוק, נוצרו מתוך הצורך לתת מענה חברתי חביב
לגולשים באינטרנט ולצורך החלפת מידע, דעות, מציאת מכרים מן העבר ותקשורת כלל עולמית.
נדרש פחות מעשור כדי שחברות ובעלי עסקים יזהו את הפוטנציאל העצום הטמון ברשת חברתית
זו או אחרת, ויתחילו לפרסם בה.
הרעיון של "חבר מביא חבר", העומד מאחורי הרשת החברתית הביא להבנה של המפרסמים
כי יש כאן סיכוי אדיר להגיע לקבוצות בעלות מימדים עצומים של צרכנים עתידיים,
זאת באמצעים פשוטים ביותר של הקמת דף עסקי בפייסבוק, עם קישור לאתר החברה, העסק או הארגון.
דפים המנוהלים בצורה מקצועית ונכונה, מושכים אליהם גולשים רבים, המתאימים בדיוק לקהל היעד הרצוי למפרסם.
אלו מצידם מביאים את חבריהם לעמוד הפייסבוק המדובר, שמביאים חברים נוספים וכך הלאה.
באופן זה עולה כי הפייסבוק, וגם רשתות חברתיות אחרות, הוא היום הכלי האינטרנטי העוצמתי ביותר
ואשר באמצעותו מתאפשרת חשיפה למספר כמעט בלתי נדלה של גולשים, לעתיד צרכנים, שלא
נראה כמותו בשום פלטפורמה שיווקית אחרת.
למעשה, בעלי אתרים מבינים היום כי לא די באתר אינטרנט פעיל, מעוצב ועדכני, ונדרשת הקמת עמוד
עסקי ברשתות החברתיות, שיהיה מקושר לאתר עצמו.
מה צופן העתיד ?
העידן בו אנו חיים, עם פיתוחים טכנולוגיים מסחררים ומרשימים, מציב בפני המשווקים
אתגרים לא מעטים.
הנהנים העיקריים הם הצרכנים הנהנים מריבוי של פלטפורמות אינטרנטיות
שכבר פרצו את גבולות המחשב ומצויות היום בכל סמארטפון, אייפוד או אייפד,
בעוד שהאינטרנט עצמו רק הולך ומשתכלל, האפליקציות הופכות ליותר ויותר מתוחכמות,
ומציבות בפני הגולש אין סוף אפשרויות גלישה, לא רק כצרכנים, אלא גם בתחום המשחקים,
המידע, הלימודים וכדומה.
הפילוסוף הצרפתי רנה דקארט אמר "אני חושב, משמע אני קיים". עושה רושם כי בגרסת
המאה העשרים ואחת תהפוך אמירה זו ל "אם אני בפייסבוק, משמע אני קיים".