בדרך לדור רביעי

תאריך: 13.12.2013

רשתות פלאפון ,סלקום וגולן טלקום הודיעו על חתימת הסכם משותף להקמתה של רשת סלולרית בדור הרביעי. מה המשמעות עבורנו כצרכנים ?

מאת - תשווה לי

תוכן ההסכם

בהתאם לפרטי ההסכם, הודיעו שלוש החברות על כוונתן להקים רשת סלולרית בדור הרביעי,
וכמו כן, סלקום ופלאפון חתמו על הסכם לשיתוף אתרים ביניהן בדור השלישי,
כאשר גולן טלקום תמשיך לעשות שימוש ברשת של סלקום לצורך נדידה בדור השלישי.

שלוש החברות מתעתדות להקים במשותף את הרשת החדשה, כאשר ליבת הרשת תהיה
מנוהלת באופן נפרד על ידי כל אחת מהחברות המשתתפות בהסכם.
בראש המיזם תעמוד וועדת היגוי אשר תכלול שני מייצגים מכל חברה, אשר יפעלו להקמת הרשת בפועל.

למה?

מהו האינטרס של החברות המשתתפות בהסכם? האינטרס של גולן טלקום ברור,
מכיוון שלא היה לה כל סיכוי להשקיע בכוחות עצמה בהקמת רשת דור שלישי ורביעי.
האינטרס של סלקום ופלאפון הוא, כמה צפוי, חיסכון בעלויות. ההסכם יאפשר לסלקום ולפלאפון
לצמצמם באופן משמעותי את ההוצאות על הרשת, הוצאות שהן, ללא ספק, אחד המכשולים הגדולים
ביותר של המפעילים.

התחרות הקשה בשוק מביאה לירידה ניכרת במחירים, ואם חברות הסלולר מעוניינות להישאר רווחיות,
אין להן ברירה, אלא לשתף פעולה.
משמעות הסעיף העוסק בשיתוף פעולה בדור השלישי, הוא שהחברות יוכלו להתחיל באופן מידי לצמצם אתרים,
ובאופן זה – ייהנו מחיסכון משמעותי בטווח הרוב, עד לריכוז של מרבית התנועה ברשת בדור הרביעי.

שורה תחתונה

בפועל, החברות מתחייבות להקים רשת דור רביעי אשר לה יוקצו 20 מגה - הרץ.
מה שפחות ברור, כרגע, זה כמה משרד התקשורת עומד להקצות לטובת יישום ההסכם, ואיזו מדיניות
הוא עומד להציג בנושא ההקצאה למפעילים ותיקים לעומת עמיתיהם החדשים.
משרד התקשורת רואה את ההסכם באופן חיובי, אך עם זאת, מבחינתו, אין צפי מדויק למראה שוק הסלולר
ומספר הרשתות שהוא יכלול, לאחר יישום ההסכם.

במטרה ללמוד את הנושא באופן מעמיק, יצאו שר התקשורת גלעד ארדן ומנכ"ל משרדו אבי ברגר,
לביקור בזק בשבדיה, בליווי הגורמים הרלוונטיים במשרד התקשורת,
נציגי משרד האוצר ונציגי רשות ההגבלים העסקיים. בשבדיה, אשר נחשבת למובילה בכל הקשור לתחום
הטלקום והרשתות הסלולריות, התעתדה המשלחת ללמוד על ההיבטים התפעוליים, התחרותיים והכלכליים
של שיתוף אתרים ורשתות בדור הרביעי. הביקור כלל מפגש עם מנהלי חברת "אריקסון",
מפגש עם רשות התקשורת והדואר השבדית, ומפגש עם מנהלי רשות החברות השבדית.

 ואנחנו?

ומה יש לנו, כצרכנים, לומר על ההסכם? אז כמובן, החברות המשתתפות בהסכם מציגות אותו
כמגביר תחרות אולטימטיבי שרק ייטיב עם הצרכן. אבל כמובן, לא ציפינו מהן לעמדה אחרת,
וכצרכנים, אנחנו מודעים לכך שנקודת המבט שלהם איננה משיקה תמיד לנקודת המבט הצרכני,
והיא כמובן, מושפעת מן האינטרסים שלהם.

במבט צרכני, הקיום של שתי רשתות בלבד מפחית מעוצמתה של התחרות, משום שבסיס העלויות של
המפעילות שווה, וכל אחת מהן מודעת לעלויות של כל מוצר ברשת.

ומה יהיה בפועל? ימים יגידו, לנו לא נותר אלא לקוות לטוב.

תגובה שלך
פנייה לנציג
לקבלת מבצעים חמים
 
פנייה לנציג
לכבוד:
פנייה בנושא: